Giovanni Segantini

 1858-1899. Tecnicamente sarebbe Segatini poi, la “n” venne aggiunta nel 1878. .Scoperto nell’adolescenza , il carico affettivo è cresciuto progressivamente anche grazie alla sua esclusione dai normali programmi scolastici di Storia Nell’Arte (o perlomeno dal mio). Tutti quei momenti di estasi di fronte alle opere d’arte descritti da tutti, sommariamente analizzati e puntualmente derisi da noi coglioncelli di provincia del liceo classico, hanno finalmente avuto un senso quando ho potuto visitare il museo a lui dedicato a Skt Moritz. Ancora oggi nessuna fotografia o dipinto potrà capire o appena carpire il ruolo della luce in montagna come Segantini.

1858-1899. All official documents do contain the name “Segatini” since he actually added the “n” way later in 1878. Found out about him in my teenage years, grew even fonder of his art over time and maybe thanks to most school programs overlooking his work (at least that’s what happened in my school). When you’re a young student you come across all of these classical tales of ecstatic bewilderment when facing majestic art: obviously being teenage dickheads you write all that shit off but the first time that thing actually happened to me and I recognised it was when I visited Segantini Museum in Skt Moritz. Still to this day I don’t think any kind of painting or photography could ever capture or even grasp the role that light plays in the mountains like Segantini.

Sarebbe facile costruire un profilo psicologico di Segantini che collimasse col ruolo che una certa critica, il destino e altre variabili socio-culturali gli hanno a loro volta costruito attorno. Il nuovo che avanzava in quegli anni, il Divisionismo e la sua attenzione all’aspetto “umano” nella sua accezione prettamente sociale, lui c’era dentro. In tantissimi hanno intravisto un filo conduttore che legava opere famosissime come “Il Quarto Stato” di Pellizza da Volpedo alle opere brianzole di Segantini come “Ave Maria a Trasbordo”. Lo spaccato sociale precisissimo che si prestava a sua volta a proiezioni dell’osservatore (la fatica, la miseria ecc.).

It could come pretty easy to come up with some kind of psychological analysis of the artist using what his overall role was in the European art scene at the time. Especially Divisionism in Italy e had a massive impact and a lot of critics enjoyed lumping everything together, stuff like Pellizza da Volpedo’s “The Fourth State” and Segantini’s early work (“Ave Maria a Trasbordo”) could have all be seen as part of the same movement. What made those painting special, feverishly exciting in a way, was that snapshot of pure Reality that they were providing. All the social undertones which could have also been the mere result of the viewer’s personal projections ended up building up even more hype (the images of “Hard Labour”, economic and/or social misery etc.)

Eppure è il paesaggio e l’attenzione maniacale alla fedele rappresentazione di quest’ultimo che definiscono l’opera di Segantini. O almeno per me è così. Non era un alpinista, era un armadio di uomo di cagionevole salute che però ha speso tanto per poter rappresentare fedelmente il paesaggio montano. E’ morto sullo Schafberg sopra Pontresina a 2700 m per dipingere bene quello che lo circondava e nonostante possa risultare romantica come morte credo che tutti gli altri dipinti testimonino la loro distanza dalla veduta pedestre del cazzo da cartolina, non solo il singolo evento.

In my opinion his own attention to the Alpine landscape is what matters the most. At least that’s how I feel about it. He wasn’t an alpinist or some sportsman of any sort, dude was a hunk of a man with a precarious health but he did put in a lot of work to depict the landscape vividly and sincerely. He actually died in the mountains, on the Schafberg above Pontresina at 2700 m, while trying to paint another big vista and even though it sounds pretty badass as far as ways to die go there’s his whole catalog that directly serves as street cred.

Come spesso accade per gli esseri umani che stanno dietro ad opere grandiose e che puntualmente si rivelano…esseri umani ci sono tanti aspetti della sua vita che risultano curiosi. Arrivista come pochi, perennemente indebitato, Longoni lo definì “un selvaggio da grand hotel” mentre lo stesso Segantini nel chiedere soldi a Grubicy si premurava di spiegargli che ciò che chiedeva non era “per i miei vizi ma per i miei bisogni, per la mia arte, per il mio e il nostro interesse”. Nella fretta di costruire e affinare un’immagine pubblica fragile quanto mastodontica nel suo essere artefatta aveva rubato un aneddoto personale di Grubicy spacciandolo come suo per raccontare il suo primo avvicinamento alla pittura.

As with all human beings who end up coming across as strikingly “human” regardless of the grandiose art which they may be able to produce there are some interesting facets to his own character. He was out there grinding and hustling, always struggling with debt. Longoni dubbed him a “Grand Hotel Savage Hobo” while there are many letters where Segantini pesters Grubicy to send him some money. That money was supposed to fund “not my vices but my own needs, my art and ultimately my- and your- own interest”). He was so keen on building some overly romantic public image and narrative around his own fragile background (born in absolute poverty) that he ended up stealing someone else’s childhood memory to depict how he had supposedly picked up painting as a child. A pretty tacky story too.

Tutti questi contrasti rendono il personaggio e le opere molto più piacevoli a mio parere. Nessun grande saggio ritirato sulle più alte pendici per produrre nobilissima e finissima arte lontano dallo squallore delle logiche di mercato. Un uomo con moltissima ambizione, ignorante ma furbo.

All these contrasts are incredibly enticing. At last we are not dealing with the great uncompromising Sage-Artist who decides to leave all the “Industry Bullshit” behind and migrate to the Higher Alpine. At the end of the day he was a pretty normal man, incredibly ambitious, pretty ignorant but who tried his best to be as smart and business-savy as he could. Pretty liberating to look at in this day and age where every shallow twat whenever he/she feels a tad less shallow thanks to Nature and the Outdoors decides to lecture anything and anyone in sight about… everything.

Per quanto gli usi e specialmente i costumi raffigurati nelle opere siano spiccatamente Grigionesi/Engadinesi l’universalità dei gesti che compiono i personaggi nelle opere di Segantini permettono a tanti suoi quadri di fregiarsi di una certa componente che potrei definire quasi identitaria per l’area Alpina. C’è un qualcosa di misteriosamente domestico e atavico.

Even though some of the activities and especially the clothes being depicted in the paintings are typical of the Engadin region those same concepts are quite universal and could come across as relatable to anyone in the Alps. That’s why I can’t help but feel some sort of “identitarian” component in my fondness for his art.

we be rolling steady, a few knocks here and there i guess ma alla fine tutto torna.

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